2 jan. 2010

Perfekta bakismaten


Visst är pizza den absolut bästa "bakismaten". Men man kan ju göra den nyttig, eller hur? Såg ett recept igår i tidningen Gi&hälsa (bilaga från kvällsposten/expressen. Ulrika Davidsson hade gjort ett recept på Pizza utan kolhydrater (ja, kanske inte 0, men näst intill) Klart jag blev tvungen att prova! Jag kanske kan tycka att nästa gång äter jag nog lite fler kolhydrater i form av dinkelpizza, för det såg ut som pizza med smakade lite ugnspannkaka. Blev liksom fel. Absolut inte äckligt, men konstigt. Gör det om du är strikt eller äter enligt LCHF. Då är det helt klart värt att prova, och det finns ju som bekant massor med fyllningar man kan prova. Så här gjorde jag min variant:

Tomatsås:
1 gul lök finhackad
1 vitlöksklyfta finhackad
1 msk olivolja
1 burk krossade tomater (gärna ekologiska)
1 msk ajvar relish
1 tsk torkad basilika

Stek lök och vitlök ett tag. Tillsätt övriga ingridienser, och sjud i ca 10 min. Smaka av med salt och svartpeppar.

Pizza deg:
2st ägg
en nypa salt
4 msk olivolja
1 dl grädde eller vatten (jag tog grädde)
3 msk fiberhusk (finns i hälsokost eller större matbutiker, ofta vid glutenavdelning)
2 tsk torkad basilika

Vispa ägg, grädde, olja, basilika och salt. Tillsätt fiberhusk och låt stå några minuter tills det blir en tjock smet.
Bred ut på en baklåtspappers klädd plåt.

Fyllning:
Mozzarella ost
Lufttorkad skinka
tunn salami
cocotailtomater
ruccola sallad
pinjekärnor

Lägg på mozzarellaosten, skinkan och salamin. Grädda i 200 grader i ca 15 min. Toppa med tomaterna sista minuterna. Ta ut pizzan och lägg på sallad och pinjekärnor.
Vi åt den med tzaziski.

Visst ser det gott ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar