1 dec. 2009

Färgglada korvgrytan


En mycket smakrik och god korvgryta gjordes ikväll. Lite för smakrik om man frågar barnen :-) Både jag och mannen tyckte den var riktigt god!

För: 6-8 personer
Tillagningstid: 30-40 minuter minuter

Ingredienser
1 kg falukorv
1 gul paprika
1 röd paprika
3 dl skuren purjolök
2 st pressade vitlöksklyftor
2½ msk vetemjöl
2 dl creme fraiche
2,5 dl matlagningsgrädde
2 msk tomatpure
2,5 dl stark grönsaksbuljong
2½ tsk curry
1-2 msk smör
Salt
Svartpeppar

Fräs smör tillsammans med curry.
Strimla falukorv och låt den brynas.
Lägg i purjolöken, paprikan och vitlöken
och låt den puttra tills det är mjukt.
Tillsätt tomatpuren och rör om.
Gör en redning av mjöl och buljong, rör ner
i grytan.Ta av grytan från spisen och tillsätt
creme fraiche. Koka upp och späd med grädden
lite i taget. Salt och peppar efter smak.
Servera gärna basmati ris/ bulgur eller bara med en god tomatsallad.

1 kommentar:

  1. Kul att du bloggar jag har också följt 56.kilo.se och har under 2 års tid gått ner 23 kilo, har alltså 2 kg kvar till min målvikt. Jag har ätit mest viktväktarmat men varvat med drycker(LCHF) från Modifast i perioder när det varit stressigt att laga mat eller för att kunna spara extra poínts. Jag har tänkt nå mitt mål innan årets slut. Lycka till, har lagt till din blogg till favoriter så jag kommer följa den emellanåt!

    SvaraRadera