15 nov. 2009

Spenatgratäng


Igår kväll hade jag min kompis Petra och hennes barn på besök. Petra ska öppna en ekologiskt hudvårds salong och hade massor av kataloger osv som hon och jag kollade på. Så roligt!!! Jag gjorde middag. Ett nytt recept på en Spenatgratäng. Jag tycket personligen det innehåller för mycket spenat och skulle vilja halvera spenaten. Men smaken är som baken...

Spenatgratäng
500gr fryst bladspenat (250gr enl. mig)
200gr Philadelphia ost "Paprika och Lök"
4ägg
2 tomater
Tina spenaten och vrid ur överflödig vätska. Blanda ihop spenat, ägg ,ost och salta ordentligt. Häll i ugnsfast form. Skär tomaterna och lägg över. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 40 min.

Till detta gjorde jag en sås/röra
ca 250 gr chapminjoner (färska)
½ gul lök
2msk kalvfond
ca 2dl grädde (valfri)
ca 2dl creme fraiche
salt o nymalen peppar

Stek hackade champinjoner och hackad lök i smör. tillsätt grädde och creme fraiche. Koka upp med kalvfond och kryddor. Ljuvligt gott!

Till detta hade jag en helstekt fläskfilé, som jag bara hade flingsalt och nymalen svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar