10 feb. 2010

Lite många mackor idag..


...blev det, men det blir så gott när man bakar själv. Det blev Valnötsbröd som jag fått av Remsans Bistro. Väldigt smidigt, och gott till frukost med nybakat. Jäser hela natten för att sen sättas in i kall ugn. Kan tänka mig massor med varianter på detta brödet tex olika kryddor, frukt i, linfrön, solrosfrön, byt en del av mjölet till gryner osv osv

Valnötsbröd, 1 st
12 ½ g jäst, 1/4 pkt
5 dl mjölk
1 msk honung
3/4 tsk salt
10 dl fullkornsdinkel
50 g valnötter

Lös jästen i lite av mjölken. Tillsätt resterande mjölk, honung och salt. Rör ned mjöl och valnötter. Häll smeten i en bakpappersklädd brödform (1 ½ l). Linda en handduk om och ställ in i kylen över natten (eller i 10-12 h). Sätt in formen (utan handduk...) i kall ugn och sätt sedan ugnen på 200°. Ställ timern på 45 minuter.

2 kommentarer:

  1. Visst är brödet gott. Jag har också funderat på lite olika smaksättningar. Min väninna har testat med aprikoser i och det gjorde brödet ännu saftigare.

    SvaraRadera
  2. Jättegott! Tror jag ska testa aprikoser och även linfrön. Tack för receptet!

    SvaraRadera