17 jan. 2010

Nu sätter vi igång!


Tillbaka efter 1 veckas semester i Sälen, men vin och lite snacks med goda vänner på kvällarna. Jag gick inte upp i vikt i alla fall! Skönt!

Imorgon börjar jag jobba igen som vanligt efter en lång ledighet, med korta jobbinhopp. Ska bli jättekul att börja igen och få lite rutiner igen. Både med mat och motion!

Är du nybörjare när det gäller GI? Så här går jag ner i vikt och framför allt mår mycket bättre av. Jag skriver kortfattat, men det bästa man kan göra är att läsa allt man kommer över när det gäller GI. Man behöver inte bry sig om recpet så mycket. Jag gör allt jag gjorde innan, men ändrar om recepten så dom blir GI anpassade. GI för mig handlar om att må bra, gå ner i vikt blir enklare och undvika blodsockerfallen som gör att man ofta småäter och faller för snabbmat

1) Ta bort alla uppenbara kolydrater
*Socker, sirap osv. Kolla alla innehållsförteckningar. (även sötningsmedel. Vi ska ju få bort sötsuget!)
* Bröd (skippa allt bröd i början)
* Pasta, ris, potatis, vetemjöl
Så småningom kommer du återinföra tex. ris och pasta, men välj då tex fullkorn som har mycket lägre GI värde. Och ät max 1dl per måltid.

2) Få i dig mycket proteiner
* Kött i alla former (dock undvik tex korv, färdigköttbullar osv som är utblandat)
* Fisk. Gärna fet fisk tex lax. Köp den färsk i fiskaffären. Mycket godare. Lite dyrare, men se det som en investering i din kropp.
* Ägg, ägg, ägg i alla dess former. Ät gärna ett par om dagen. Omelett är perfekt mat!
* Makrill i tomatsås, tonfisk (gör en tonfisk sallad med ägg och en klick majonnäs tex)

3) Ät färgglada Grönsaker. Helst dom som växer ovan jord.
* Det finns ganska mycket kolhydrater i majs, palsternacka och frukter. Var lite återhållsam med dessa. Dock tycker jag man bör äta 1 frukt om dagen!

4) Rätt fetter. Fett är ett måste. Utan fett går du inte ner i vikt.
* Inget magarin!! Glöm lättmagariner osv. Det är riktigt smör som gäller nu!
* Avocado
* Nötter
* Olivolja

Några bra tips jag hittade på Gi viktkoll
GI-tips:

1/ Droppa lite olja över salladen. Vitaminerna i grönsakerna tas endast upp i kombination med fett.

2/ Tänk på mängden nötter. Förvisso nyttigt fett, men en stor festpåse jordnötter inne-håller 4 000 kalorier. Jag rekommenderar max en näve.

3/ Lätt är inte rätt
Undvik lightprodukterna. Där har fettet ersatts med kolhydrater med högt GI som potatismjöl, vetemjöl, stärkelse, socker, äpplemos och så vidare.

Är du helt nybörjare kan jag varmt rekommendera att bli medlem på www.giviktkoll.se
Där kan man få bra koll på hur mycket man egentligen bör äta. Läs även andras bloggar och googla GI, så får man upp massor med information.

Kom ihåg, att äta GI mat är ingen diet. Man går aldrig hungrig, och man går ner i vikt, ganska snabbt om man vill. Framför allt kommer du må jättebra!!

3 kommentarer:

  1. Jag har inte heller vågat mig på surdegsbröd... Jag äter inte så mycket bröd sedan jag började med GI-kost för barnen vill hellre ha mindre grovt.
    När du sedan smyger in lite bröd igen har du ett nyttigt recept här: http://remsansbistro.blogspot.com/2009/11/en-riktigt-gott-och-nyttigt-brod.html

    SvaraRadera
  2. är inte GI-viktkoll lite mer som atkins än GI? jag har för mig att jag har läst det, men jag vet inte...

    SvaraRadera
  3. Det finns olika nivåer du kan välja där. Men nej, det är inte lika tufft som Atkins :-)

    SvaraRadera