27 jan. 2010

korv....


....är jag inte jätteförjust i. Men det går ganska snabbt och Korv Stroganoff, som det blev idag, är faktiskt riktigt OK. Jag köpte en korv på Coop, deras ekologiska märke Änglamark. Smakade väl inte som den allra bästa kanske...

Korv Stroganoff

1 falukorv. Så hög köttmängd som möjligt
1 gul lök
tomatpure
matlagningsgrädde

Hacka löken och stek. Strimla korven och stek tillsammans med löken. Ta i ett par matskedar tomatpure och stek allt. Häll på grädde och blanda runt tills såsen är ganska så rosa. Blir den för blek, så häll på mer tomatpure. Puttra ett tag. Servera med en god sallad

************************************************************************************

Jag har lite problem var jag ska handla i Helsingborg med omnejd.
*Jag har närmst till Ica Maxi, men deras köttavdelning tycker jag är riktigt dålig, så där kan jag aldrig handla kött. I övrigt gillar jag butiken. Fräsch, ljust, bra mejeri och grönsaksavdelning. Börjar få in flera ecoprodukter = Bra
*Ska man ha kött måste man åka till City Gross i Hyllinge. Väldens bästa köttavdelning. Har man inte varit där tidigare, så blir man nog chockad över det enorma sortimentet och mycket fräscht. Bra nya produkter. Äkta vara, som inte innehåller en massa skit. Tummen upp för det!
Däremot är butiken för stor, för lite att välja mellan i förhållande till storleken(har mycket av samma sort) och tråkig! Grönsaksavdelningen funkar inte alls.
* Coop har många ekologiska val och lite annorlunda saker, men herre gud vilken tråkig butik. Det går bara inte!

Så när jag ska handla vanligt blir det en butik, handla kött en annan och köpa Saltå kvarns produkter i en tredje. Låter inte speciellt bra för miljön...eller hur?

Gud vad jag önskar att vi hade en riktig saluhall!

2 kommentarer:

  1. det låter lite som i min stad. vi har hur många matbutiker som helst och fler ska det visst bli, men alla har olika fräscha saker. mest går jag dit jag ska, så att jag sparar lite på miljön och går inte det blir det coop :)

    hoppas att allt är bra med dig!? kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, en saluhall vore toppen. Tyvärr så tror jag de är för få människor som skulle gynna en saluhall pga att de kanske har lite högre priser än vanliga matbutiker. Men det hade inte stört mig, bara det hade varit bra kvalité på maten och så helst ekologiskt så klart!
    Provade ditt Oopsos recept idag, helt klart mycket godare med fiberhusk än utan.Tack för det!

    SvaraRadera