31 jan. 2010

Baknings söndag




Idag kände jag för att baka. Jag är inte så bra på det, men jag gjorde faktiskt Ekologiska Dinkelscones till frukost. Blev otroligt gott!

225gr grovt dinkelmjöl
50gr smält smör
3/4 tsk bakpulver
2dl filmjölk

Kör alla torra produkter med en elvisp, tillsätt det smälta smöret. Vispa, tillsätt sedan filmjölk. Låt degen vila sig ett litet tag.
ca 12-15 minuter 250gr

Jag använde bara ekologiska produkter, och bredde bregott och ost/skinka på.

Ungarna passade på att baka chokladbollar som innehöll lite mindre socker. Bra recpet från Johanna Westman. Förutsätter att man gillar banan.

100gr rumsvarmt smör
1dl strösocker (tycker man tom kan ta lite mindre)
1 banan
3msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
2msk apelsinjuice
4½ dl havregryn
Kokos att rulla bollarna i.
Vi anväder ofta oss av strössel osv oxå. Ser roligare ut!

3 kommentarer:

  1. Sconesen ser jättegoda ut! Har du mjöl klvar så kommer jag snart lägga ut recept på ett superenkelt valnötsbröd på fullkornsdinkel :-)

    SvaraRadera
  2. Japp. Väntar med spänning!

    SvaraRadera
  3. ser jättegott ut :)
    du får ha en bra dag! :)

    SvaraRadera