7 feb. 2010

Burgundisk gryta


En supergod köttgryta svängde jag ihop ikväll, som vi tänkte äta imorgon. Såklart provsmakade jag lite och jag måste säga att det blev fullpott :-) Detta är ett helt vanligt recept som jag hittade på Matklubben, men passar oss GI-ätare. Vi tar bara bort riset/potatisen.

Burgundisk Köttgryta
För 6 personer.


Går alldeles utmärt att frysa in.

Ingredienser
1 kg grytbitar av fransyska)
2 msk smör (extra till stekning)
1 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl (kan uteslutas om man är väldigt strikt i kosten)
½ dl balsamvinäger
2 dl kalvbuljong (koncentrerad fond + vatten)
½ (à 75 cl) flaska rödvin
2 paket bacon (skivad á 140 g)
200 g färska champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 burk syltlök (275 g) (kan uteslutas om man är strikt med kosten)
Salt
Nymalen peppar

Bouquet Garni:
1 bit morot
ett par timjankvistar
ett par persiljekvistar
2 lagerblad
steksnöre
1 dl grovhackad persilja

Gör så här
Sätt ugnen på 175°C.

Bryn köttet i smör i omgångar tills det fått fin färg på alla sidor. (Använd gärna 50% olivolja)

Hetta upp lite smör i en gryta (ca 5 liter). Tillsätt köttet. Salta och peppra generöst. Rör ner tomatpuré och låt fräsa med ett par minuter.
Strö över mjölet och blanda väl.

Häll på balsamvinäger och låt koka ihop i ett par minuter. Tillsätt kalvbuljong och rödvin.
Sänk värmen och sjud.

Strimla baconet. Skär champinjonerna i kvartar. Grovhacka vitlöken. Häll av spadet från syltlöken.
Bryn bacon, champinjoner och vitlök lätt i en het stekpanna i smöret.

Tillsätt baconblandningen och syltlök i grytan och rör om försiktigt.

Knyt ihop timjan, persilja och lagerblad, som en liten bukett, på en morotsbit med en bit steksnöre. Vänd ner den i grytan.
Sätt på ett lock och ställ in i ugnen på mellersta falsen. Ugnskoka i ca 1 1/2 timme eller tills köttbitarna blivit härligt möra. Servera med kokt potatis (uteslutes om man äter enligt GI). (Här brukar jag låta morötterna vara kvar.) 5 minuter innan servering kan man också vända ner färsk tomat i större bitar)

Såååå gottt!!

2 kommentarer:

  1. Denna har jag gjort ett antal gånger som bjudmat. Supergott

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Du har fått en award av mig. Kika in hos mig så får du veta mer.
    Emmy.

    SvaraRadera