4 jan. 2010

Nyttiga soppan


Detta receptet på den sk. bantningssoppan såg jag i senaste Amelia. Jag tänker absolut inte göra som dom rekommenderar; att bara äta soppa i en vecka. Känns inte så nyttigt. Men jag gillar soppan. Den är väldigt nyttig. Frys in i portioner och ta fram till lunch. Ät den tillsammans med en skiva grovbröd eller oopsie. Gärna med en rejäl skiva med kött/skinka och lite ost, så du får proteiner.

6 stora gula lökar
2 burkar krossade ekologiska tomater
1 mellanstort vitkålshuvud
2 påsar löksoppa
2 gröna paprikor
4-6 morötter
1 selleristjälk
2 tärningar grönsaksbuljong
persilja
örtkryddor

Dela alla grönsaker i valfri storlek. Jag gillar när det är större bitar.
Täck allt med vatten. Sjud tills alla grönsaker känns mjuka. Soppan går att förvara ca 1 vecka i kylen. Häll annars 1 portion per fryspåse och frys in.

Enkelt och gott

2 kommentarer:

  1. Har gett mig sjutton på att försöka gå ner mycket i vikt denna gång. Efter mitt andra barn går jag bara uppåt hela tiden. Jag vill orka leka med mina barn utan att behöva flåsa som en gris plus att jag vill leva ett långt liv. Vill även känna mig extra attraktiv för min man, och mig själv ;), kunna komma i några läckra jeans igen som har knapp och inte resår ;(. Tror att denna soppa kan ge en bra start, en extra kick för att sedan vilja fortsätta. Älskar varma soppor. Sen är det bara att röra på sig mycket mer också. Tack för tips och en bra sida.
    Mvh Tanja

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inlägg. Så är vi många som känner. Jag är rätt så bra på att motivera mig själv, men mellan varven tappar jag kontrollen och istället för att komma på rätt bana igen, så fortsätter man bara att vräka. Sedan jag började äta GI-mat, så mår jag otroligt mycket bättre! Hoppas det kan hjälpa dig oxå. Soppan kan man äta hur mycket som helst, och till en början som enda mål. Kanske i 1 veckan. Fortsätt läsa min blogg, kanske kan jag hjälpa till att inspirera dig? Och om du någon dag skulle falla tillbaka på gamla vanor, så är det bara att gå tillbaka igen dagen efter :-)
    Kram på dig och lycka till

    SvaraRadera