6 jan. 2010

Chokladbollar


Idag fyllde min dotter 7 år och vi hade Hanna Montana disko. Riktigt kul! Så stora dom börjar bli :-) Dom skötte ju i princip sig själv, så jag passade på att baka efter ett recept på Nytto kokosbollar från Jonas Colting, som skrivit boken "Jag vill ju bara se bra ut naken kokboken"
Tyvärr stod det inga mått, utan man fick själv välja efter behag:
Cocosa kokosfett (Tyvärr dyrt, finns i hälsokostaffärer)
Dadlar utan kärna
valnötter
Mandlar
Pecannötter
Pumpakärnor
Kokosflingor (både till smet och som garnering)
Kakao
Finmalet kaffe på nyrostade bönor
Välj ekologiskt i den mån det går.
Kör i mixern till en någorlunda jämn smet. Rulla och doppa i kokos.

Ett annat liknande recept som jag hittade på matklubben.se.

1 dl mandlar , t ex sötmandel
1 dl pumpakärnor
1 dl solrosfrön
½ dl sesamfrön
½ dl sultanrusin
10 torkade dadlar , urkärnade
10 torkade aprikoser
2 msk starkt kallt kaffe , gärna ekolofiskt eller rättvisemärkt
2 msk kakao
Garnering:
ca 1 dl Kokosflingor



Mixa alla ingredienser i en matberedare till en jämn smet, lite textur kan vara var.

Rulla till små bollar, drygt en matsked till varje. Rulla sedan i kokos och förvara svalt i en burk med lock tills de äts.

Kommer kombinera dessa till nästa gång, välja det bästa från båda!

Det blev i alla fall riktigt gott!! Känns konstigt att äta dom utan att få dåligt samvete, men det behöver man verkligen inte få. Detta är verkligen nyttiga Chokladbollar. NJUT!!

2 kommentarer:

  1. vad mycket spännande du har skrivit om bara den senaste dagen :) tack för givande läsning :)

    jag ska kolla upp dina oopsies, de lät spännande och goda :)

    du får ha en bra dag och gratta dottern, även om hon inte känner mig :)
    take care! kramkram

    SvaraRadera
  2. Kul att du tycker det! Angående Oopsies så brukar jag göra det väldigt enkelt för mig. Till 4 st, vispar jag 2 ägg, tillsätter 2 msk fiberhursk, ca 1 tsk bakbulver, 100gr philadelfiaost, och lite krossade linfrön. 200 grader ca 15 min. En enkel variant när man har lite bråttom.
    Nu blir det sängen efter en hektisk barnkalas dag! God natt!

    SvaraRadera