29 dec. 2009

Oopise


Äntligen fick jag tid att testa Oopsie. Jag skulle ha det till frukost så jag gjorde bara grundreceptet. Jag tog bregott och ost på. Jättegott, men lite svårt att bre på smöret. Tror jag smälter det lite innan nästa gång....för en nästa gång blir det. Åt tom en till lunch för jag tyckte det var så gott. Fast då hade jag osötat jordnötssmör. Kändes väldigt lyxigt!

Oopsie grundrecept:
3 ägg (delade i vita o gula)
100g Philedelphia ost

Vispa äggvitorna hårt - väldigt hårt... så det blir helt stelt.
Vispa ihop äggulorna och philadelphiaosten. Blanda försiktigt ned äggule- och philadelphiasmeten i äggvitorna.


Lägg på en plåt med bakplåtspapper i ca 6 högar. Grädde i ugn 150°C 30 min...

Njut med bara smör på eller med annan pålägg.


Jag kommer testa fler varianter på detta "brödet", man kan ju ha kanel, vaniljpulver, saffran, brödkryddor mm. Variationerna är oändliga!

3 kommentarer:

  1. Kan man göra dom i förväg eller är det som tex scones som ska ätas direkt ?

    SvaraRadera
  2. Man kan göra dom i förväg. Frys dom och stoppa dom frysta i brödrosten. :-)

    SvaraRadera
  3. Hej. Dina Oopsies ser goda ut, ska ta och prova dem själv framöver.
    Bra tips med brödrosten, som bara står och dammar igen i köket numer.
    Ha ett Gott Nytt År önskar Birgitta

    SvaraRadera