29 jan. 2010

När det är som bäst



Sen jag började på GI har jag ändrat smaklökarna ganska mycket. Det är här är riktig lyx. Gott rött vin med mörk 70% mintchoklad. Vinet kan verkligen rekommenderas!

Penfolds Kalimna Bin 28 Shiraz (nr 16320)

Land Australien
Distrikt South Eastern Australia
Alkoholhalt 14,5 %
Färg Mörk, röd färg.
Doft Mycket fruktig doft med rostad fatkaraktär, inslag av björnbär, plommon, peppar, örter och lakrits.
Smak Smakrikt, mycket fruktigt vin med rostad fatkaraktär, inslag av björnbär, plommon, peppar, örter och lakrits.
159:-

Till middag ikväll blev det vitlöksspäckad fläskfilé med grönsaksgratäng. Blev otroligt gott!

Grönskaksgratäng:

Broccoli
Squash
morot
ev andra favorit grönsaker.
Koka upp i vispgrädde och mjölk. 1 grönskabuljong. Lökpulver, salt och nymalen svartpeppar.
Lägg u ugnsform. Smucla fetaost över. I ugnen tills allt fått färg och känns mjukt fast med tugg motstånd.
Åhh så gott det blev.

4 kommentarer:

  1. Verkar varit en riktigt bra och GOD kväll ;-)

    SvaraRadera
  2. Blev så sugen när jag läst kvällens blogg att jag det första jag gjorde idag var att fixa mörk choklad och vin till kvällen!
    Kram
    ps. Bra jobbat svägerska (både med blogg och matvanor)!

    SvaraRadera
  3. Se..jag kan ju inspirera andra :-)

    SvaraRadera
  4. Jo du inspirerar verkligen. Idag åt vi kyckling med Mrs Chengs gröna curry. Så gott.
    Givetvis åkte vi till systemet o köpte ditt rek.röd-vin
    Fast jag vet inte om smaken ändrat sig på grund av GI. Jag tror snarare det har med ålder att göra :)
    M

    SvaraRadera