3 juli 2013

Intressant inlägg av Anna Hallén

Ett långt men väldigt intressant inlägg av Anna Hallén

Om du inte mår bra av något som andra mår bra av. Ska du tvinga i dig detta bara för att det är rätt? Ska du gå emot din kropp med hejjarropet: "Du vänjer dig"?

Om du mår bra av något som andra mår dåligt av ska du försaka detta bara för att det är fel? Ska du gå emot din kropp med förmaningen: "Det där får man inte"?

I min värld är svaret naturligtvis inte. Du äger din kropp. Du väljer och du tar konsekvenserna. Min dröm är att du gör de val för din kropp som ger dig största möjliga hälsa och välmående. På kort sikt och på lång sikt.

Samtidigt som du för att vinna alla förmåner, försakar så få saker i livet som möjligt. Vinsten måste vara större än uppoffringen.

Jag hjälper inte dig som mår bra. Du mår ju redan strålande.

Jag försöker nå ut till dig som inte mår bra, som inte hittat din unika väg mot bästa hälsan och som inte nått fram till ditt mål.

Det gör att jag omöjligt kan kritisera dig som valt rätt för din kropp. Jag arbetar ju inte med dig. Du mår ju bra. Jag riktar mig ju bara till de som vill och behöver hjälp.

Jag lever efter LCHF. Jag mår strålande. Tyvärr har det blivit evinnerligt mycket diskussioner om rätt och fel. Får och får inte. Hälsa och glädje har bytts ut mot tjafs, spänningar och osanningar. Av denna anledning har jag nu valt att arbeta efter min gamla "roman" :)

Glutenfri lågkolhydratkost med naturliga fetter. Individanpassad efter din unika biokemiska förutsättning. Jag vill att du ska mår bra, inte att du ska följa en metod. Jag arbetar, såsom jag hela tiden gjort, efter system inte metod.

Du äger ditt facit. Mår du bra behöver du ju inte lyssna och än mindre berätta för andra att de gör fel.

Mår du dåligt eller i alla fall inte som du önskar så kommer jag fortsätta att ge av min kunskap och erfarenhet. Ta det som passar dig, prova det som du tycker låter som om det kan hjälpa dig och din kropp. Hoppa över det som du känner inte överensstämmer på just dig.

Men gör det utan att hacka på de som råkar må bra av just detta råd.

Hur gärna vi än vill tillhöra en homogen grupp. Hur mycket vi än vill vara lika och äntligen ha hittat facit, så ser tyvärr inte verkligheten ut så.

Vissa tål mer och andra mindre. Vissa styrs av tanken mer än av hunger och mättnad. Vissa tvärt om. Vissa behöver svart och vitt, andra tappar greppet av just den anledningen.

Jag vill att du ska må bra. Det är långt viktigare än att jag har rätt.

Jag vill arbeta med att du ska må bra, hellre än att tjafsa, träta och sprida rykten på nätet.

Jag älskar LCHF. Annika är min förebild. Men jag kommer att välja att arbeta med artegen föda plus lite mejerier för de som tål. Glutenfri lågkolhydratkost med naturliga fetter.

Allt unikt anpassat efter individen framför mig.

Här hittar du min grund

 Och kom ihåg, alla tonfall du "hör" i en text kan mycket väl komma från ditt eget hjärta. Inte alltid från den som skrivit texten. ♥
 
Anna Hallén på facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar