6 juli 2013

Känner mig lurad!

Skulle köpa glass i glasskiosken med barnen igår. Var osäker på om jag skulle köpa någon eller inte. Började leta efter en sockerfri glass då det faktisk finns nuförtiden och eftersom glasskiosken har ett enormt sortiment tänkte jag att kanske. Vad glad jag blev när jag såg denna glassen! Borde anat oråd när det står "utan vanligt socker" Antingen är det utan som socker eller med socker. Besviken som få när jag såg innehållsförteckningen. "Vanligt" socker var bara utbytt mot glukossirap =socker
Och kolla in alla tillsatser. Varför? Räcker med grädde, ägg, vaniljpulver och ev smakämne tycker jag...

Nä, bättre då att ta en kula riktig glass mer sällan en att stoppa i sig detta!

Vanilla
Vaniljgräddglass med chokladrippel, utan vanligt socker

Innehållsdeklaration:
Mjölk, grädde, polydextrose, glukossirap, emulgeringsmedel [mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror], stabiliseringsmedel [fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan, gummi arabicum], kakaorippel [veg. fett, maltitol, fettreducerat kakaopulver, emulgeringsmedel (sojalecitin)], aromer, sötningsmedel [steviolglykosider, erythritol]

Näringsvärde
genomsnitt  per 100g:
Energivärde 720kJ (170kcal), protein 4g, kolhydrater 17g, fett 10g varav fleromättat 0,5%.

Energivärde:
720 kJ (170kcal)

volym/vikt:
120 ml/ 60g

Allergiupplysning:
Innehåller laktos, sötningsmedel [steviolglykosider, erythritol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar