2 juli 2013

Here we go again..........

Tja, sådär 3 år sen sist. Men nu är jag tillbaka! Mycket har hänt under dessa 3 åren. Förut var jag mer inne på GI-kost, men har mer och mer börjar gå mot LCHF kosten. Dock ska nämnas att det finns olika LCHF och jag vill vara tydlig med att mitt motto är mer - "Low Carb Healthy Fat"
Tycker inte om för mycket fett, men väljer helfeta produkter med hög kvalité, utan tillsatser!
Därför kan det också vara så att flera av recepten här inne både är GI och LCHF.

Bjuder här på recept på kvällens mat som blev väldigt gott




 
 
 

Köttfärsgratäng

2st zucchini
salt
500gr nötfärs
3dl krossade tomater av god kvalité
1½ dl grädde
vitlök
gul lök
paprikakrydda
cayennepeppar
curry
oxfond
Ost

Skiva zucchinin på längden. Salta skivorna så vätskan kommer ut. Låt ligga ca 30min därefter skölj och torka av. Gör undertiden köttfärsen. Ta de kryddor du själv tycker om. Jag valde ovanstående och det blev ganska starkt och gott. Stek lök, vitlök med nötfärs och kryddor. Häll på tomater och låta puttra ett tag. Varva zucchinin med köttfärs. Avsluta med ett lager av din favorit ost. In i ugnen ca30min 200grader. Enkelt, gott och nyttigt!

Gott och somrigt med jordgubbar till efterrätt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar