6 dec. 2009

Ebbas Musli

Min kompis Ebba är riktigt bra på GI. Här tisar hon om en supergod musli. Jag har testat något likande och måste hålla med henne om att det bli rikitigt gott OCH ser lyxigt ut! Man äter ju även med ögat ;-)

Jag brukar göra en annan musli, som inte man behöver "tillaga", men kanske inte rikigt lika rolig.

Tänk på bara om man köper torkad frukt från Tasty House, så är den tyvärr allt för ofta preparerad med socker. Kolla innehållsförteckning...

Måste skriva om ett tips jag gjorde förra veckan. Egen GI-musli.
Tog rågflingor och ekologisk havregryn med quinoa som jag blandade.
Tog lite olja, flytande honung samt en hel del kanel. (Kanel sänker GI).
Blandade det som jag sen rörde i havregryn/rågflingorna.
På en plåt in i ugnen i ca 175 G och rosatde i ca 10 min. Tänk på att röra om så man inte bränner det. Låt svalna.
Sen blandade jag detta med linfrö,boveteflingor,solroskärnor och ovanpå detta hade jag handlat torkad frukt (Tasty house)som jag sen blandade i. Har även ställt en skål brevid muslin så om någon vill ha mera frukt kan man bara ta det i, även lite nötter. Blev gott och mättar kanon. Johan tyckte även den var supergod.
Äts med vanilj yoghurt.
Står nu i en glaskål framme i köket och ser ut som en lyxig hotell musli. För ca en hundralapp har man nu en musli som räcker ett par veckor. (Får göra lite i omgångar, men jag har ju ingredienserna hemma)Prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar